woensdag 13 juni 2012

ALGEMEEN BOEKVERSLAG : EEN SCHITTEREND GEBREK


ALGEMEEN BOEKVERSLAG :EEN SCHITTEREND GEBREK


1a. Arthur Japin, Een schitterend gebrek
De Arbeiderspers, Amsterdam, 2007, eerste uitgave 2003
243 bladzijden

b. Roman


c. Samenvatting:
In zijn memoires vermeldt Casanova terloops dat Lucia een van de weinige vrouwen is die hij ooit onrecht heeft aangedaan. Maar hoe? Wat is er werkelijk gebeurd? Waarom deed Lucia afstand van haar geluk? Een schitterend gebrek is haar verhaal, het verslag van een uitzonderlijk leven.

Het begint wanneer Lucia, vele jaren later, Casanova in een Amsterdams bordeel bij toeval tegen het lijf loopt. Hij heeft er geen weet van dat zij het is omdat ze haar door de pokken mismaakte gezicht onder een sluier verbergt, en hij probeert haar te veroveren op de van hem bekende wijze. Voor Lucia is de schokkende confrontatie aanleiding tot een reconstructie: haar jeugd in de Veneto, haar kortstondige maar heftige liefde voor Casanova, de verwoestende ziekte die haar trof, haar vlucht naar Amsterdam en haar werk als hoer. Langzaam wordt duidelijk dat haar verdwijning geen verraad was maar een daad van liefde. Ten slotte verricht zij de truc die hem verlost van zijn herinnering aan haar en die haarzelf bevrijdt van haar verleden. “


2. Ik ben dit boek tegengekomen op een site waar boeken op staan die je kan lezen voor je leeslijst. Het boek was niveau 4, dus dat is wel een redelijk niveau voor op je lijst. Door het lezen van de achterkant was ik onmiddellijk benieuwd waar het boek precies over zou gaan. De titel maakte mij ook erg nieuwsgierig, omdat het een beetje tegenstrijdig is. Ik verwachtte een romantisch boek, dat redelijk makkelijk leesbaar was. Ik verwachtte dat het boek mij continu nigierig zou houden. Ik was wel een beetje bang dat het een cliché liefdesverhaal zou zijn.


3. Motieven
Liefde
Het boek gaat eigenlijk over het leven van Lucia. Steeds heeft zij het over de liefde. Over dat iedereen eigenlijk hunkert naar liefde.
Zelf is zij eigenlijk nooit over haar eerste liefde heen gekomen. Zij heeft haar eigen geluk opgeofferd voor hem. Ze hield ontzettend veel van hem, maar moest hem verlaten om hem gelukkig te krijgen.
Aan het eind van het boek trekt ze een soort conclusie over de liefde, namelijk dat men gelukkig wordt door het weggeven van hetgeen dat zij het meest verlangd. Hier wordt liefde mee bedoelt.
Het boek opent ze door te zeggen dat ze één ding heel goed kan: liefhebben. Het motief liefde komt in elk hoofdstuk wel terug.

Opoffering
Eerst offert Lucia haar eigen geluk op, door te vertrekken. Zij denkt dat Giacomo alleen gelukkig kan worden zonder haar. Later in het boek offert zij zich ook min of meer op, door alsnog te liegen over haar vertrek. Ze wil namelijk niet dat Giacomo zich schuldig voelt over haar eigen vertrek.


Thema
De verhouding tussen de rede en het gevoel
Het boek speelt zich af in de verlichting. Een belangrijk kenmerk van de verlichting is dat de rede centraal staat. Dit zie je duidelijk terug in het boek. Bijna alle vrouwen waar Lucia mee converseert, zeggen dat je alles moet besluiten vanuit haar ratio, haar verstand. Zelf heeft zij ook besloten alle keuzes die zij maakt, te maken aan de hand van de rede. Dit besluit zij tijdens haar ziekte.
Als Lucia zich opoffert, zou zij het liefst bij Giacomo blijven, maar door haar verstand te gebruiken, denkt ze in dat verdwijnen de beste optie is.


4. Ik vond de schrijfstijl van Japin best fijn. Soms is het taalgebruik wel een beetje ouderwets en net. Maar dit past wel helemaal bij het boek, dat zich afspeelt in de achttiende eeuw. Het feit dat het boek zich veel bezig houdt met de ratio kan dit taalgebruik ook verklaren. Het de bedoeling dat mensen beleefd spreken. Het taalgebruik heeft mij echter niet gestoord.

“’Van dit laatste is niet één woord gelogen’, zei hij, ‘maar komt het u waarachtiger voor? Ziet u nu waarom ik het dwaasheid noem belang te hechten aan de waarheid, wanneer een vleugje fantasie zoveel eenvoudiger valt te geloven?’” pagina 58

Er stonden af en toe lastige woorden in, maar deze waren gemakkelijk af te leiden vanuit de context. Dit was niet storend.
De schrijfstijl zorgde er voor dat ik vaak echt meevoelde met Lucia. Er wordt niet eens letterlijk beschreven hoe zij zich voelt, maar de manier waarop Japin de situatie beschrijft, zorgt ervoor dat je toch meeleeft.

Hoe ik er ook naar verlangde, mijn bed zag ik niet meer. Ik bleef in de kamer aan de schrijftafel zitten, ook nadat ik al lang was uitgelezen. Leeg voelde ik me. Al had ik er mijn ziel mee kunnen redden, ik kreeg mijn lichaam niet in beweging en mijn verstand al evenmin. Ik zat daar maar zonder idee en zonder wil en staarde voor me uit over de golven en de eilanden in de verte. Zélide kwam binnen en ging naast me staan. Ze zei geen woord over de tekst die voor ons lag. Ze legde alleen haar hand op mijn schouder. Daarop begon ik te huilen. Dit was voor het eerste sinds het noodlot mij had getekend. Anderhalf jaar had ik geen traan gelaten en nu volbracht vriendelijkheid waar verdriet gefaald had. Diep en lang huilde ik. Al die tijd bleven Zélide en ik zonder een woord te zeggen voor ons uit staren over zee.” Pagina 129

Het boek is opgedeeld in drie delen en een slot. De drie delen worden altijd vooraf gegaan door een klein stukje tekst, van 1 tot 4 bladzijden. Hierin wordt vaak een anekdote of een soort levensles verteld. Iets dat invloed heeft gehad op het leven van Lucia.
Een deel van zo’n inleidend stuk:

De wereld is vol mensen die hun hele leven op zoek blijven naar het wonder van de liefde zonder het ooit te zien. Het is heel simpel en vanzelfsprekend, maar onvindbaar voor wie ernaar zoekt.
Het enige wat nodig is, is een andere kijk.
Die kun je mensen niet leren. Alles wat je kunt doen, is je verhaal vertellen.” Pagina 80


Personages
Het boek heeft verschillende personages. Lucia is de belangrijkste. Je leert haar goed kennen. Ze heeft een zwaar leven gehad, maar probeert toch optimistisch door te gaan. Casanova vind ik ook interessant. Vooral de visies van verschillende personages op liefde en geluk vond ik erg interessant.

Tijd
Het boek speelt zich af tijdens de achttiende eeuw. Tijdens de verlichting. Dat zie je duidelijk terug in de manier van denken van de mensen. Wilskracht is ook een kenmerk van de verlichting. Als er iemand wilskracht heeft, is het Lucia wel. Het was juist mooi dat het boek niet in de tegenwoordige tijd afspeelt.



5. Ik vond ‘Een schitterend gebrek’ een prachtig boek. Het boek is wel behoorlijk tragisch, maar daar hou ik wel van. Er is niet veel dat goed gaat in het leven van Lucia. Het boek eindigt ook eigenlijk niet goed. Je hoopt stiekem dat Lucia de waarheid vertelt en dat Giacomo nog steeds van haar houdt. Dit zou wel heel cliché zijn en om die reden vind ik dit einde misschien wel mooier.
Wat mij ook opviel, was dat er best veel gefilosofeerd wordt in het boek. Zoals ik al eerder zei, spreken veel personages over hun visie op geluk en liefde. Hoe men gelukkig wordt, waarom men graag liefde wil en wat er nodig is om gelukkig te worden. Ik vond dit interessant om te lezen. Het zette mij aan het denken.

“’Gaat u altijd zo omslachtig te werk door een vrouw eerst geestelijk te ontkleden voor u aan haar lichaam begint?’
Haar lichaam?’ vroeg hij alsof ik Turks had gesproken. ‘Haar lichaam kan een vrouw aan iedereen geven. Dat interesseert mij niet.’
En u geeft uzelf uit voor een man?’
Mijn uitdaging is het hart van een vrouw te winnen.’” Pagina 37

Het boek las redelijk makkelijk door, ook omdat ik steeds graag wilde weten hoe het verder zou gaan.
Het was fijn weer eens een boek te lezen dat over de liefde gaat. Alleen lag in dit boek niet voor de hand wat er allemaal zou gebeuren. Dat maakte het speciaal en origineel.
Ik zou iedereen dit boek aanraden, al denk ik dat het geschikter is voor meisjes dan voor jongens.
Het boek heeft mijn verwachtingen overtroffen. Ik verwachtte een iets meer cliché boek, maar dat was het juist helemaal niet. Het was geen vrolijk boek, maar juist een beetje triest. Het gaat over het echte leven. Over hoe zwaar het leven kan zijn.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten