dinsdag 8 januari 2013

BALANSVERSLAG


BALANSVERSLAG

    1. Het mooiste boek dat ik heb gelezen is denk ik “Een schitterend gebrek” van Arthur Japin. Ik vond dit een heel mooi boek, omdat ik het thema heel mooi vond, namelijk opoffering. De hoofdpersoon offert zichzelf om haar grote liefde een beter leven te geven. Het is een erg romantisch boek, waar ik wel van hou. Maar toch is het heel anders dan een normale liefdesroman. Dingen worden op een poëtische manier omschreven en er komen een hoop filosofische denkbeelden en gedachten aan bod in het boek. Deze elementen maken het boek ook erg mooi naar mijn mening. Ik vond “Turks Fruit” tot mijn verbazing ook een best wel mooi boek. Als je door alle seks heen kijkt is het een heel mooi liefdesverhaal. Ik vond “Hersenschimmen” ook een mooi boek, vooral omdat je echt vanuit de hoofdpersoon alles meemaakt en echt een beeld krijgt van hoe een dementerend persoon zich voelt.

    2. Als ik eerlijk moer zijn waren de literatuur lessen voor mij niet echt van belang. Ik vond het op zich wel leuk om bijvoorbeeld over Vondel of Max Havelaar te leren, omdat dat tot je basiskennis behoort. Maar verder vond ik het vaak ook niet zo heel erg interessant, aangezien literatuur en lezen ook iets is wat ik niet zo heel graag doe.

    3. Ik denk dat ik redelijk snel bij een boek zo iets heb van, hmm dit is best wel saai. Het zal vast wel eens gekomen zijn door de saaie schrijfstijl van een schrijver. Maar ik weet ook dat dit vaak door mezelf komt. Ik ben niet echt een lezer. Ik heb dyslexie en lees dus heel langzaam. Hierdoor heb ik nooit echt van lezen gehouden omdat ik het altijd al snel saai vind worden of ik geen zin heb om het hele boek uit te lezen, omdat dat vaak enorm lang duurt. Ik heb wel eens een luisterboek geluisterd, en daar had ik het element van saai zijn eigenlijk bijna niet. Het boek vond ik ineens best leuk. Maar toch ben ik nog nooit echt helemaal verpletterd geweest door een boek.

    4. Ik denk dat ik vroeger echt een soort afkeer tegen lezen had, door de hierboven genoemde redenen. Tegenwoordig heb ik ook een aantal erg mooie boeken gelezen, die me een goede ervaring hebben bezorgd. Hierdoor heb ik wat meer moed gekregen en weet ik dat lezen ook best leuk kan zijn. Toch ben ik nog steeds niet iemand die in haar vrije tijd een boek zal lezen, dus wat dat betreft ben ik niet echt heel erg veranderd. Omdat ik vroeger nooit zo veel boeken heb gelezen heb ik ook niet veel om mee te vergelijken. Maar als ik kijk naar de afgelopen 2/3 jaar ben ik wel wat volwassener boeken gaan appreciëren misschien. Ik vind filosofische gedachten die worden beschreven erg interessant en vind het erg leuk als je iets herkent in een boek waar je al kennis over hebt. Dit had ik een aantal jaar geleden niet. Ik koos voor simpele boeken, met niet echt een bijzonder verhaal of referenties.

    5. Ik vind dat mijn verslagen allemaal redelijk goed zijn. Ze springen er niet uit, maar zijn verder gewoon prima. Ik denk dat ik wel goed ben in verbanden leggen tussen een stijl en een boek en dat ik goed bepaalde thema's uit een boek kan halen. Ik denk dat ik hier en daar een aantal dingen heb laten liggen uit luiheid of slordigheid. Ik heb niet altijd even veel tijd in mijn blog gestoken. Dat is wel jammer.


    6. Ik denk dat literatuur nooit echt een passie of een hobby van me zal worden. Ik heb het wel meer leren appreciëren, maar het is toch denk ik niet echt voor me weggelegd. Ik vind dit wel jammer, want er is een hele rijke wereld aan prachtige verhalen die ik daardoor misschien misloop. Misschien dat ik beter een luisterboek kan luisteren of een verfilming kan kijken van een boek, want de verhalen inspireren me vaak wel.



    7. Ik zou niet zo goed weten wat voor tips ik zou moeten geven aan een docent over het literatuur onderwijs. Het enige wat ik wel altijd erg leuk vind is wanneer een leraar vol passie over zijn vak vertelt. Hierdoor worden leerlingen gemotiveerd, ik in ieder geval wel. Ook als een leraar over een mooi boek verteld en uitlegt waarom je dat boek moet lezen, wordt ik aangespoord om dat mooie boek ook te gaan lezen en ook gepassioneerd met literatuur bezig te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten